Sri Lanka - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Mennoenjoline - WaarBenJij.nu Sri Lanka - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Mennoenjoline - WaarBenJij.nu

Sri Lanka

Door: Mennoenjoline

11 Juli 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

We zitten nu in het vliegtuig naar Indonesie (en vanavond is de finale, dus Nederland zal wel helemaal op z'n kop staan!!!) en ik dacht laat ik (Menno) ook maar eens een stukkie schrijven. Ik vind het leuk om wat algemene dingen van Sri Lanka op te schrijven.

Allereerst natuurlijk de oorlog. Er is 30 jaar oorlog geweest tussen de Tamils in het noorden en de regering (valt me wel op dat de minderheid altijd rebellen worden genoemd en de regering heeft een leger). De grootste groep inwoners van Sri Lanka zijn de Singalezen en zij vormen ook de meerderheid van de regering.
In een land als Sri Lanka zijn er vele waarheden. Ik heb met een aantal mensen gesproken en ben tot deze conclusie gekomen.
Er is 30 jaar lang onderhandeld tussen de Tamils en de Singalezen. Vooral Noorwegen heeft zich daar voor ingespannen om internationaal goede sier te maken. Er zijn een aantal zelfmoordaanslagen geweest op presidenten en ministers. Een iemand vertelde me dat zij de zelfmoordaanslagen hebben uitgevonden. Vandaar ook dat je nu nog bij tempels wordt gefouilleerd door het leger. De Tamils hebben namelijk 1 keer geprobeerd de meest heilige boeddhistische tempel op te blazen.
De huidige president en de leider van de Tamils hebben wel onderhandeld maar wilden allebei niets toegeven. Toen heeft de president een groot risico genomen. Hij heeft een groot leger opgezet en besloten alle Tamil tijgers uit te moorden. Het schijnt dat er tegen het einde van de oorlog nog maar 3 maanden geld was om het leger te betalen.
De tamils zijn teruggedreven op een klein stukje kuststrook. Nu wordt het verhaal wat onduidelijk. Waarschijnlijk zijn er namelijk zo'n 10.000 burgers gedood die als gijzelaar werden gehouden door de tamils tijdens de finale aanval een jaar geleden. Vooralsnog is daar internationaal weinig aandacht aan besteed, waarschijnlijk omdat Sri Lanka een klein land is zonder olie of andere waardevolle grondstoffen.
China en India zien wel het belang van Sri Lanka in. Zij willen allebei meer invloed en hebben de regering in de oorlog gesteund. De regering probeert hier voordeel uit te halen en ze een beetje tegen elkaar uit te spelen, maar wel allebei te vriend te houden. China is momenteel een hele grote haven aan het bouwen in het zuiden van het land.
De tamil tijgers zijn gesteund door rijke tamils uit de westerse wereld. Ruim een jaar geleden zijn alle leiders van de tamil tijgers gedood. Van de hoogste leider zijn voor de zekerheid ook zijn vrouw en kinderen maar gedood. Hoewel de oorlog over is, zijn er nog steeds veel soldaten te zien. Waarschijnlijk ook zodat de mensen niet te snel vergeten wat de president allemaal gedaan heeft voor het land. Sri Lankanen zelf kunnen nu ook weer sinds 30 jaar het noorden bezoeken. Buitenlanders zijn nog niet welkom, die kunnen alleen maar lastige vragen gaan stellen en op onderzoek uitgaan. Ik geloof dat er nu wel wat druk komt om een onderzoek te starten, maar dat kon ik niet goed volgen in de krant.
De vraag is nu natuurlijk hoe het verder gaat. Deze week is de grote man achter het westerse tamilnetwerk 'overgehaald' om in de regering plaats te nemen en de tamils te vertegenwoordigen.
Het is wel grappig om alle verschillende versies te horen. Ook het feit dat de beide nieuwe grootmachten India en China bezig zijn hun invloed in Azie uit te breiden. Terwijl Amerika en de VN het al druk genoeg hadden met Irak en Afghanistan is het conflict in Sri Lanka in korte tijd op deze manier opgelost.

De Tsunami hebben we eigenlijk weinig over gehoord. Iedereen heeft zijn eigen leventje weer opgepakt, alle 300 NGO's zijn weer vertrokken en de meeste huizen zijn weer op precies dezelfde plek herbouwd.

Over de natuur het volgende. Alles ziet er heel groen uit, maar het meeste is rijst, thee of palmplantages. Vooral de engelsen hebben flink huisgehouden. 100 jaar geleden was 80 % nog bos. Nu is de echte natuur beperkt tot een paar grote natuurgebieden. In de bergen midden op het eiland is het landschappelijjk heel mooi, maar alles is theeplantage en wordt platgespoten. Je ziet daar dan ook heel weinig insecten en vogels. Wel zijn er tussen enkele parken ecologische verbindingszones aangelegd. Eigenlijk is het net als in Nederland, de 'nutteloze' en meer onbegaanbare gedeelten zijn als natuur behouden gebleven. Er is nog 1 stukje regenwoud over. Maar in de parken die nog over zijn, is wel heel wat te beleven. En ze hebben ook grote gedeelten waar je helemaal niet in mag.

Nog wat aparte gewoonten van de Sri Lankanen.
Als ze ja knikken dan waggelen ze met hun hoofd heen en weer. Lijkt dus net of ze nee knikken. We hebben geprobeerd het waggelen te imiteren, maar dat is niet te doen.
Verder is het heel gewoon om tijdens een conversatie een enorme boer in iemands gezicht te laten. Daar sta je de eerste keer ook wel ff van te kijken (en de tweede keer ook nog wel, derde keer heb ik maar lekker mee gedaan).
Verder natuurlijk dat rochelen en spugen, maar dat is in heel Azie.
Dan valt ook nog de enorme eetlust van deze kleine, dunne mensen op. Ze eten drie keer per dag gigantische borden met rijst of noedels. Ze hebben een fascinatie voor eten. Ze drinken ook niets tijdens of voor het eten, dat is zonde, dat is alleen maar nutteloze maagvulling. Ze kunnen heel lekker koken, maar vervolgens gooien ze er zoveel peper in dat dat alle smaak overheerst.
Ook het busvervoer is opvallend. Eerst hebben ze alle tijd, rustig aan. Vervolgens gaan ze als een gek rijden. Mensen moeten letterlijk in en uit de rijdende bus springen, omdat die weigert te stoppen. Iedereen zit ook heel geirriteerd te kijken als wij rustig met onze koffers uitstappen. En vervolgens gaan ze weer een paar uur hangen.
Wat me verder opviel, was dat de mensen oprecht geinteresseerd zijn in waar je vandaan komt (ook als ze niets van je willen). Ze zijn nieuwsgierig naar blanke mensen, terwijl dezelfde mensen niet zo lang geleden toch niet zo aardig voor hen zijn geweest.
Nog iets anders, het is heel normaal dat jongens in de pubertijd hand in hand over straat lopen. Ze aaien elkaar ook en hebben hun arm om elkaar heen geslagen. Vaak hebben ze ook hun eerste sexuele ervaringen met elkaar. Als ze iets ouder zijn gaan ze vervolgens met een meisje uit. Het vreemde is dat homosexualiteit officieel dan weer niet bestaat. Wel zijn er motels waar mannen elkaar ontmoeten.
O ja, altijd de rechter hand schudden, met de linker wil je niet weten wat ze doen.

Dus afgezien van de gebruikelijke ergernissen met tuktuk chauffeurs enzo, hebben we een geweldige tijd gehad. Aardige behulpzame mensen en een mooi land. Wat wil je nog meer?
Op naar het volgende land (en vannacht natuurlijk voetbal kijken)

PS: en nu lekker wachten op ons vertraagde vliegtuig op Kuala Lumpur vliegveld!

• 11 Juli 2010 - 15:52

Jan:

Geniet van het mooie Sumatra. Hier is het Oranjefeest.

• 11 Juli 2010 - 22:57

Niels:

Grote oranjekater. Maar ik ben benieuwd naar sumatra. Dus... Kom maar...