We zijn weer thuis! - Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Mennoenjoline - WaarBenJij.nu We zijn weer thuis! - Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Mennoenjoline - WaarBenJij.nu

We zijn weer thuis! - Beijing

Door: Mennoenjoline

07 Oktober 2010 | China, Beijing

We zijn alweer thuis, de eerste werkdagen zitten er zelfs alweer op! Maar, Beijing hebben jullie nog van ons tegoed. Dus hierbij ons voorlopig laatste verslag van onze reis......

Beijing is wat ons betreft een leuke stad. Het is zeker druk, maar er is genoeg ruimte voor iedereen, en het is lang niet zo hectisch als we ons op ingesteld hadden. We zitten in een hostel midden in een nog bestaande oude wijk (een hutong). Het lijkt inderdaad op het dorpsleven dat we de afgelopen weken hebben gezien, maar dan in kleine straatjen en huisjes midden in de stad. We lopen 's avonds al langs het Tianamanplein (plein van de Hemelse Vrede) en de volgende dag zien we nog een keer hoe onwijs groot, stalinistisch en megalomaan dit deel van de stad toch is. Een enorm mausoleum voor Mao (groter dan het paleis op de dam), een joekel van een nationaal museum en daar tegenover een nog groter paleis voor het volk. Het maakt zeker indruk.
Er staat een rij van meer dan een kilometer om langs Mao te lopen (we slaan dit over). Eenmaal binnen in de verboden stad, ook weer groot groter grootst! Het is een enorm complex, met eerst een aantal hele grote pleinen en zalen voor de officiële ceremonies. Daarna inderdaad een stad, waar de keizer met zijn vrouw en vele concubines woonden. De kinderen van de keizers hebben er prima verstoppertje kunnen spelen! Allemaal kleine hofjes, gebouwen, deurtjes en muren. Even doorlopen de heuvel op en we hebben een prachtig uitzicht over Beijing. Sowieso is het een prachtige dag. Strakblauw en zo'n 23 graden, lekker in het zonnetje zitten!

We besluiten stad en groen af te wisselen, dus dag 2 staat een trip naar de Chinese muur op het programma. Eerst 3 uur in de bus om bij een rustig deel uit te komen. HIer mogen we een paar uur over de muur wandelen. Het klinkt heel simpel, maar het geeft een onwijs bijzonder gevoel om op dé muur te lopen. We zien de muur kilometers door het uitgestrekte landschap slingeren over de bergruggen. Wij zijn op een plek waar heel weinig toeristen over de muur lopen. Het is wederom een prachtige dag (hopelijk wordt de herfst in Nederland zo!), er zijn weinig mensen, we realiseren ons dat we nog een paar dagen hebben en genieten. Menno ziet zelfs een paar bijzondere en hele grote sprinkhanen!

De volgende dag is het concept simpel: shoppen! Dit doe ik maar alleen, onderhandelen over tasjes en t-shirts is niet helemaal Menno's ding. Wat een ervaring ook weer. De eerste "markt" heb ik nooit gevonden, en ook al rijden er een hoop metro's, de stad blijft groot alsook de afstanden om te lopen. De tweede markt vind ik wel. Even wennen, vijf verdiepingen met allemaal "hokjes" met verkoopsters: "hello lady, want tshirt", "hello lady, you buy" en "hello lady, I give you cheaper price". Maar ik vind het erg lachen, loop een paar rondjes en ga aan het onderhandelen. Even warm draaien, voor de eerste aankoop te veel betaald, daarna gaat het prima. Er is gerust 75% af te onderhandelen, met als laatste truuk het weglopen. Ik heb dikke pret. En ALLES, is hier nep. Op de bovenste verdieping even een manicure laten doen, de nageltjes zijn nu lichtblauw met bloemetjes, heel vrolijk! Ook apart is de nachtmarkt, een rijtje eetstalletjes, en een laatste kennismaking met de vreemde culinaire gewoonte om alles wat beweegt te eten; slang op stokjes, schorpioen op stokjes, duizendpoot op stokjes en meest bizar (en afschuwlijk) zeepaardjes op stokjes....... we slaan een deelname aan de uitroeiing van de bijzondere beestjes op de wereld even over....
In plaats daarvan gaan we weer eens uit eten in een 'echt' restaurant. Van een kok die in Milan twee sterren heeft. Eten was lekker, maar geen ster waard. En veel te duur. En een gluiperige blanke manager. Dus volgende dag gaan we weer lekker voor 5 euro uit eten.

De laatste dag (de dag dat we weggaan.....) is weer een groene dag, we gaan naar het zomerpaleis. Een vakantiehuisje, eerst voor de moeder van de keizer daarna voor zijn geflipte vrouw, en het is zo groot dat het wat meer wegheeft van een land. Compleet met een gigantisch meer (met de hand gegraven!) en een "dorp" voor de 20.000 man personeel die hier in eerste instantie meekwamen in de zomer. Het is waanzinnig druk en we krijgen er een soort van Efteling gevoel van. Daarna nemen we de taxi naar het Olympisch plein, wat erg gaaf is om te zien, juist omdat het zulke hypermoderne gebouwen zijn na alle oude tempels en hutongs waar we zijn geweest. We gaan naar binnen in de watercube, het enorme zwembad wat er mooi uitziet. En we zien het 'vogelnestje' van de buitenkant, het grote olympisch stadion in de vorm van een mie nestje.

Al met al is Beijing best een relaxte stad, wel groot, maar ook erg netjes en schoon (tenminste wel waar wij zijn geweest). Er is wel een groot verschil tussen arm en rijk te zien. En tussen oud en nieuw. Maar het is heel behapbaar en goed geregeld allemaal.
En dan is het tijd om de (loodzware) koffer voor de laatste keer trappen op en af te sjouwen en naar het vliegveld te gaan (over groot en megalomaan gesproken). De afgelopen dagen hebben we elkaar een paar keer diep zuchtend aangekeken "vond je het leuk?". We vonden het allebei onwijs super vet cool gaaf. Wat een onwijs gave tijd hebben wij gehad, en wat een geluk dat we dit kunnen doen. We zouden het zo weer doen, we hebben er in ieder geval plannen genoeg voor!

Als afsluiter een paar zaken die meteen bij ons opkomen als we terugkijken op de afgelopen zes maanden:

- 28 boeken gelezen: dat is dus 1 boek per week voor Joline - joepie!
- meest gegeten gebakken rijst met groenten (nasi) in zowel Sri Lanka, Indonesie als China en ei met toast (ontbijt)
- minst gegeten: biefstuk, 1x (menno)
- niet gegeten, wel op de kaart: varkens hoofd, keel, long, hersenen, hond, ganzentong, kippenklauw, ganzenhoofd, varkensoorsoep
- lekkerst gegeten: curry in Ella (Sri Lanka), biefstuk in Ubud (Bali) en alles bij Kama Cafe in Shaxi (China)
- absoluut onnodig om mee te nemen op reis: witte broek (niet aangehad)
- vergeten mee te nemen: kadootjes uit nederland om weg te geven en een kleine opvouwbare paraplu
- kwijt geraakt: 2 truien (maar 1 gevonden en door Elzemiek mee terug naar NL genomen, thanks!) ,1 sarong en een paar kilo gewicht
- gekocht: 5 sarongs (en heel veel andere zooi)
- "zullen we vanavond eens lekker uit eten gaan?", was de meest overbodige zin (6 maanden niet koken, niet afwassen, dat wordt wennen!!!)
- niet te vinden in de winkel: deo voor mannen en echt bruin brood
- niet aan gedacht: hoogseizoen in Indonesië (oeps, plannen!)
- helaas niet gedaan: Kalimantan door de drukte en daardoor geen oerangoetang gezien, maar Sulawesi bracht weer andere gave dingen
- 19 x met het vliegtuig
- We hebben bij elkaar 42000 km gereisd!!!!!! Dus meer dan 1x de wereld rond.
- heel veel verslagjes en foto's op waarbenjij.nu, en de superleuke reacties van iedereen die het lekker heeft gevolgd
- één nieuwe hobby erbij voor menno: fotograferen
- 3 nieuwe sprinkhaanfanaten erbij: alledrie in Sri Lanka
- om te lachen: www.chinglish.com: de mooiste of onbegrijpelijkste vertalingen van chinees naar engels
- Spanje: héérlijk eten, prachtige weidse natuur, wandelen zonder gids, hele mooie cultuur, groot en afwisselend land, zeker naar terug
- Sri Lanka: klein, vele klimaten, yoga, heerlijk eten, goedkope bussen, prachtige treinreizen, olifanten, baby-luipaardjes, tuktuk's, geen steden
- Indonesië: relaxte strandjes, prachtige natuur, mooie vulkanen, langzaam openbaar vervoer, roken in de bus, bijzondere cultuur, motor rijden, veel mensen, veel moskeën, vriendelijk
- China: groot en groots, overweldigende natuur, Chinese toeristen (lawaai!), cultuur, lieve mensen, hulpvaardig, kotsen in de bus (of uit het raam), rochelen vanuit je tenen gevolgd door een grote fluim vlak voor je voeten, schreeuwen door de telefoon, nooit stil, niet wachten, modern en heel traditioneel
- 0x keer ziek: - alleen Menno 2x door zijn rug, 1x 4 dagen plat in Spanje, 2e keer viel het erg mee
- Bijzondere mensen die we ontmoet hebben: Amerikaanse kapitein op een boot, Belg die voor lokaal salaris een hostel "managed", Hollander die orchideën spaart en gifkikkers kweekt, Italiaanse architect die alles van deathmetal en paddestoelen weet, Hollander die AL zijn tijd vrijwillig in een stichting investeert, Zwitser die computerprogramma's maakt, DJ is en sensation white naar Zwitersland wil halen, Hollandse fotograaf die de wereld rondreist op zoek naar mooi materiaal, yogaleraar in SriLanka die de rust zelve is en een en al vriendelijkheid en tot slot een Hollandse kunstanares, die zichzelf "kunstnomade" noemt en door knutselwerk te doen in hostels overal gratis probeert te overnachten.
- hoogtepunten: elke dag 6 maanden lang; geen moment verveeld of ongemakkelijk gevoeld, geen een keer ruzie, elke dag grote grijns op ons gezicht
- mooiste ervaring: volledig op eigen gevoel gaan en reageren, komen de leukste dingen uit voort!
- opvallend: in heel azie hoe onwijs aardig en hulpvaardig mensen zijn, ook al versta je geen moer van elkaar
- volgende reis: te veel wensen; nepal&tibet&buthan, kalimantan&sulawesi, zuid afrika, argentinië&brazilië, west-Australië, Tasmanië, overland van Nederland naar China; nu alleen nog de jackpot winnen ;-)
- gemist: het WK-gevoel (toch wat eenzaam midden in de nacht in een verlaten bar in Sri Lanka), verkiezingen (wel gestemd, thanks Bianc!), heel veel verjaardagen en uiteraard familie en vrienden
- niet-gemist: tv, files, gepraat over het weer, drukte om niks, stress
- gevolgd via internet: formatie, is die potverdrie nog niet klaar als we terug zijn en de Jort-Storms affaire
- als eerste eten/drinken als we thuis zijn: bruin brood, extra puur hagelslag, stroopwafels, melk
is het nu dan klaar met reizen? NEE, graag nog veel vaker.

• 08 Oktober 2010 - 06:37

Hennie:

Welkom thuis Joline en Menno, heb jullie verslagen gevolgd en bedankt hiervoor, was onwijs gaaf. Liefs en vriendelijke groet van mij.

• 08 Oktober 2010 - 07:12

Saskia:

Wat een prachtige reis en heerlijke reisverhalen. ik heb ervan genoten!

groetjes en tot snel

• 08 Oktober 2010 - 07:34

Elz.:

Top Joline en Menno, genoten van jullie verhalen!! Ps. mis wel een zeer belangrijk land in jullie lijstje voor de volgende reis :-). Kus Elz.

• 08 Oktober 2010 - 10:42

Gerard:

Welkom thuis en als jullie zo blijven schrijven, mogen jullie van mij nog vaak op reis!!