Koel en kalm in Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Mennoenjoline - WaarBenJij.nu Koel en kalm in Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Mennoenjoline - WaarBenJij.nu

Koel en kalm in Kunming

Door: Mennoenjoline

29 Augustus 2010 | China, Kunming

Met de nachttrein naar Kunming. We hebben "softsleepers" gereserveerd, helaas suggereert de naam iets anders dan de "harde werkelijkheid". Het geeft verschil aan in privacy. Onze coupe heeft 4 bedden, en kan afgesloten worden. De hardsleepers zijn 6 bedden in een coupe die niet dicht kan. De softsleepers zijn het duurst, en dat heeft een aantal voordelen; 1) je hebt gereserveerde plekken, dus wij hoeven niet te dringen en te duwen om de trein in te gaan 2) het is er niet zo druk. Met als gevolg dat we de coupe voor onszelf hebben en 18 uur een hotelkamer op wielen hebben! Wat een goede manier om een grote afstand te bereizen. Overal in de trein staan kraantjes met kokend water, dus om 6 uur zit iedereen aan de instant noedelsoep, wij dus ook. Menno snurkt lekker de hele nacht door en als het licht wordt rijden we tussen weilanden vol met zonnebloemen en mais.

En Kunming heeft inderdaad een stuk koeler en daarmee aangenamer klimaat: het wordt ook wel de stad van de eeuwige lente genoemd, en zo voelt het ook. Je kan hier prima in je tshirt buiten rondlopen, 's avonds ook nog. Kunming is een grote stad, maar het is nog aardig rustig en relaxed. En een voordeel van een grote stad is dat er een grote "echte" supermarkt is: een Carrefour, en met een wensenlijstje dat we de afgelopen weken al hebben gemaakt (yoghurt, bruin brood, chocolade, melk) gaan we hoopvol naar binnen. Ook de supermarkt lijkt wel een attractie: wat een drukte! Lekker dringen en duwen, en vooral elke truuk gebruiken om bij de kassa voor te kruipen. Je moet als een soort kenau de rij blokkeren om te voorkomen dat je niet aan de kant gezet wordt....valt het ineens weer mee bij de AlbertHeijn op zondag ;-). Bruin brood is er overigens niet...de rest lekker wel!
Ons hostel zit aan een pleintje, omgeven door neon. Weinig authentieks te zien, maar het is een echte "backpackers" met veel gezelligheid. En ook de backpackers gaan met hun tijd mee: de helft zit met een laptop op schoot (net als wij). In Kunming is het weer tijd voor een knipbeurt, deze keer een stuk beter gelukt dan op Java. De kapper gaat zeer nauwkeurig met de tondeuse aan de slag. 's Ochtends vroeg gaan we naar het park, om alle gepensioneerde te zien gymnastieken: tai chi, huppelen en bewegen op muziek, badminton. Het is enorm druk en al die ouwetjes zijn nog goed in beweging. Een potje badmintonnen met een opaatje sla ik natuurlijk niet af... Dan door naar Shilin, het stenen woud. Het zijn hoge, smalle, puntige rotsen, die heel lang gelden door het water/de zee zijn uitgesleten. Er is een doolhof van rotsen ontstaan, waar je tussendoor en overheen kan klauteren. Het gros van de toeristen (het zijn er best veel) laat zich met golfkarretjes langs het stenen woud rijden, een kleiner deel wandelt over het brede pad tussen de rotsen door. En we leren het al: als we van het brede pad afgaan komen we bijna niemand meer tegen. Maar het blijkt wel lastig te zijn om dat voor elkaar te krijgen. Want eigenlijk wilde we in de namiddag gaan, met een taxi. Maar omdat niemand dat doet, kon het volgens de mensen van het hostel ook niet. Het kan "alleen" zoals "de rest" het ook doet; dus 's ochtends met de bus. Het zelf met een taxichauffeur proberen te regelen is onbegonnen werk door de taalbarriere. Overigens is het wel heel erg handig om zaken als vervoer door het hostel te laten regelen: ze kennen de tijden, de prijzen en je hoeft niet zelf naar een trein of busstation (die vaak ver buiten het centrum liggen) om je kaartjes op te halen.

De volgende dag geven we onze koffers in bewaring bij het hostel, en we gaan voor een dag+nacht naar Jianshui, een stadje zo'n 200 km ten zuiden van Kunming. Op Sulawesi deden we zo'n 8 uur over deze afstand, in China zijn we er in 3,5 uur. Het vervoer is hier echt wel goed geregeld: grote terminals, veel bussen en wat een goede wegen! De bus zoeft door het land. Door een gebied waar iedereen witte kool en andijvie teelt, want we zien grote bergen van deze groenten overal langs de weg. Jianshui heeft een mooie oud gedeelte wat nog niet helemaal platgegooid is ten behoeve van moderne flatgebouwen. Er komen hier duidelijk nog niet zo heel veel westerse toeristen, want de mensen zijn best nieuwsgierig en kijken je na. Wij voelen ons best kneuzen, want wij spreken geen Chinees en de mensen willen ons graag helpen met de weg wijzen. Wij kunnen alleen maar "bedankt" zeggen in het Chinees.
We slapen in Zhu Garden, een hele oude residentie die behouden is gebleven, wat erg bijzonder is in China. Het is een doolhofje aan kleine paviljoens, doorkijkjes, bonzaiboompjes en het geheel is van hout en mooi beschilderd. Het is erg kalm, rustig en authentiek. Heel bijzonder dat we hier slapen, in een kamer vol met Chinees antiek. In deze stad staat ook de een na grootste Confusius tempel van China. Een enorme vijver (die symboliseert de wijsheid) en een aantal paviljoens en tempels. Ook weer van prachtig bewerkt hout en steen. 's Avonds gaan we op zoek naar de avondmarkt, en dat is nog niet makkelijk. Want het blijkt maar voor de helft open te zijn: de helft met de gokhallen en spelautomaten. We willen hier heen omdat ze hier allerlei gekke dingen op de barbeque leggen. Er is één tentje open, maar dat is genoeg om te vinden wat we zoeken: de sprinkhanen die we bij aankomst met de bus al (levend) in netjes zagen krioelen, liggen hier netjes aan een sate stokje, op de bbq! En aangezien Menno helemaal gek is van sprinkhanen..... Ook zijn er libellen en larven op stokjes, naast veel soorten vlees, kippenklauw en varkensstaart.... We maken nog een "cultureel optreden" mee bij de enig overgebleven oude stadspoort. Omdat wij 2 van de 4 bezoekers zijn is het aardig genant, maar de meisjes doen zeker hun best met zingen en dansen. Door kleine oude straatjes lopen we terug, en dan zien we nog veel meer op de barbecue liggen, waarvan we onder andere ook nog kevers, kleine krabbetjes en krekels herkennen. Gelukkig hebben ze ook stokjes met courgette, en dat smaakt prima.

En het slaapt heerlijk in de residentie! We worden wakker in het prachtige "huis". Voordat de groepen toeristen komen lopen we nog lekker wat rond. 's avonds was alles heel mooi verlicht en was er niemand. Helemaal stil en sereen in het drukke stadje. Indrukwekkende plek. En dan regelt Menno een taxi voor nog een oud dorpje verderop. Via een oude brug gaan we naar Zhang's village. Van een rijke familie die eind 1800 geld verdiende in de handel van opium en tin. Geen huis maar een heel dorp staat er nog in de oude stijl. Gelukkig is dit "beschermd" dus er zijn geen flats te verwachten hier. Er staan nog echt oude huisjes, waar de mensen ook nog echt in leven en werken. Ze zijn al wel gewend aan toeristen, want ze verkopen allerlei nep-antiek, en het onderhandelen gaat hard tegen hard. De taxi zet ons af bij de bus, waar blijkt dat we 2 uur moeten wachten op de bus. Maar kijk, daar is de Chinese handelsgeest weer....een meisje van 6 komt naar ons toe met twee kaartjes voor een bus die over een kwartier vertrekt, moeten we alleen wat meer betalen dan de originele prijs..... We geven een klein beetje meer en daar gaan we weer richting Kunming. Waar we gelijk doorgaan naar de "bloemen-en vogelmarkt", waar we mini-hamsters, kevers, konijnen, hondjes, katjes en zelfs een eekhoorn kunnen kopen, als we willen. Ook heel veel soorten vogeltjes. En een goede manier om te ontdekken wat de echte prijs is, is kijken wat de Chinezen betalen. De verkoopmeneer vindt het daarna niet leuk als ik op die prijs ook nog probeer te onderhandelen, hahahaha!

's avonds willen we bij een heel populair groot restaurant gaan eten, waar heel veel locals eten. Maar na een blik op de (engelstalige) menukaart gaan we toch een deurtje verder. We noemen varkens hersens, oor, longen, staart, keel, enz. Ook ganzentong, weet niet helemaal wat ik me daar bij voor moet stellen. Ongeveer alles staat op de kaart, behalve de lekkere stukjes van het dier. Blijven rare gasten, die Chinezen.

We hebben een hoop gezien en gedaan hier in een paar dagen, en deze ochtend gaan we doorreizen naar Dali. Een stadje met volgens de reisgids een kleine oude kern in een mooie omgeving....

• 29 Augustus 2010 - 07:57

Joke:

Wij kregen ook sprinkhanen in Afrika. Ik kon ze alleen niet door mijn keel krijgen. In Wageningen wordt geexperimenteerd met dit voedsel. Op Sumatra is en vulkaan uitgebarsten; 12000 mensen geevacueeerd. En hier is de Dinkel overstroomd. Giro 555 staat open.Nog veel plezier verder!

• 29 Augustus 2010 - 18:42

Nanda:

Wat herkenbaar! Het park in Kunming, jullie kamer in Zhu garden hebben we wrs bewonderd, de prachtige Confusius tempel, de brug, het dorpje Zhang, allemaal bekende plaatjes! Alleen die krekels op de BBQ hebben we gemist.........of misschien toch niet:-)
    Nu gaan jullie naar een gebied waar we niet geweest zijn maar nog graag naar toe willen! Hier regent het nog steeds......gewoon pokke weer maar het beloofd dinsdag beter te worden en aangezien ik een weekje vrij ben gaan we dan lekker fietsen/kamperen in Drenthe! Kan nog net voor ons Peru avontuur. Wat hebben we toch een zwaar leven he :-)!

Genietze!!!!!!!
    groetjes,
    Nanda

• 30 Augustus 2010 - 09:02

Gerard De Jong:

Hoi Menno en Joline!!

Zo leuk om jullie reis te volgen. Ook al omdat veel dingen zo herkenbaar zijn.

Geniet maar en blijf vooral schrijven!!
    23 september vertrek ik weer naar Sri Lanka. Zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen!!

Liefs,
    Gerard

• 30 Augustus 2010 - 14:00

Marieke:

Lieve Joline en Menno!
    Wat een mooie verhalen allemaal, jeetje, wat maken jullie veel mee! ;)

Heel erg bedankt voor het lieve kaartje voor Floor. Geweldig, post vanuit China :)

Veel liefs, goeie reis. 'Geniet ervan' hoef ik vast niet te schrijven!

xx

• 31 Augustus 2010 - 18:24

Wilkin:

Fijn zo'n verslag uit china. Slapen in de trein is inderdaad een geweldige ervaring.
    enjoy!

• 01 September 2010 - 07:31

Ingrid:

Jemig, die kapper heeft nog een grotere pruik dan Bos!

• 01 September 2010 - 16:34

Vera:

Ik heb bij een nieuw vriendinnetje gespeeld. En toen ik terug kwam ging ik met mijn vriendinnen uit de straat spelen.
    groetjes Vera

• 03 September 2010 - 07:46

Frank En Gaby:

Jullie schrijven echt leuk. We lezen alles met veel plezier en kijken uit naar China. Wat minder naar sommige menukaarten.... Oor, keel, staart... Ahummm!!